Despre autism
Autismul, cunoscut si sub numele de tulburare din spectrul autismului (TSA), este o tulburare de neurodezvoltare caracterizata prin dificultati in interactiunea sociala si comunicare, precum si prin comportamente repetitive si interese limitate. Este o afectiune complexa care se poate manifesta intr-o gama larga de simptome, iar severitatea acestor simptome poate varia foarte mult de la un individ la altul.
Nu exista un test specific pentru diagnosticarea autismului, iar afectiunea este de obicei diagnosticata pe baza unei combinatii de factori, inclusiv observatii ale comportamentului individului, evaluari ale interactiunilor sociale si abilitatilor de comunicare si rapoarte de la parinti sau ingrijitori.
Nu exista un remediu cunoscut pentru autism, dar exista o serie de interventii si terapii care pot ajuta persoanele cu TSA sa-si dezvolte abilitatile sociale si de comunicare si sa-si gestioneze simptomele. Acestea pot include terapia comportamentala, terapia logopedica, terapia ocupationala si interventiile educationale.
Este important de mentionat ca autismul este o afectiune reala si complexa care afecteaza intr-o varietate de moduri. Unele persoane cu TSA pot fi afectate mai grav de simptomele lor, in timp ce altele pot avea simptome mai usoare si pot functiona relativ independent. Cu toate acestea, in toate cazurile, autismul este o afectiune pe tot parcursul vietii care necesita sprijin si management continuu.
De asemenea, este important sa fim constienti de faptul ca nu este potrivit sa incercam sa „identificam” persoanele cu autism pe baza stereotipurilor sau a presupunerilor despre cum arata afectiunea. Fiecare persoana cu TSA este unica si este important sa-i respectam individualitatea si sa recunoastem ca este posibil sa nu se potriveasca stereotipurilor comune despre ceea ce inseamna sa fii in spectrul autismului.
Una dintre principalele caracteristici ale autismului este comunicarea sociala si interactiunea afectata. Imitatia este o parte importanta a comunicarii sociale, deoarece le permite copiilor sa invete de la altii si sa se angajeze in interactiuni sociale. Copiii cu autism pot avea dificultati in intelegerea si reproducerea actiunilor si comportamentelor altora, ceea ce le poate afecta capacitatea de a se angaja in interactiuni sociale si de a invata noi abilitati.
Imitatia este actul de copiere sau reproducere a cuvintelor, actiunilor sau comportamentelor unei alte persoane. Imitatia este o parte cruciala a dezvoltarii normale a copilului si este importanta pentru invatarea de noi abilitati si comportamente. Cu toate acestea, copiii cu autism au adesea dificultati in a-i imita pe ceilalti si pot prezenta intarzieri sau deficite in acest domeniu.
Unul dintre primele semne ale TSA este lipsa imitatiei la sugari si copiii mici. De exemplu, un copil cu TSA nu poate imita expresiile faciale, gesturile sau sunetele facute de altii. Aceasta poate fi o provocare pentru ingrijitorii care incearca sa se implice si sa comunice cu copilul, deoarece imitatia este adesea folosita ca o modalitate de a stabili conexiuni sociale si de a construi o intelegere comuna a lumii.
Identificarea, pe de alta parte, se refera la capacitatea de a recunoaste si de a eticheta obiecte, oameni si emotii. Copiii cu TSA pot avea dificultati in identificarea si etichetarea obiectelor, oamenilor si emotiilor, ceea ce le poate afecta capacitatea de a comunica si de a intelege intentiile si sentimentele celorlalti.
Exista o serie de factori care pot contribui la afectarea imitatiei la copiii cu autism. Acestea pot include dificultati de procesare senzoriala, deficiente in abilitatile motorii si deficite in dezvoltarea cognitiva si social-emotionala. Copiii cu autism pot avea, de asemenea, dificultati in intelegerea si interpretarea intentiilor si motivatiilor celorlalti, ceea ce le poate afecta capacitatea de a imita.
Exista mai multe strategii care pot fi folosite pentru a ajuta copiii cu autism sa-si imbunatateasca abilitatile de imitatie. Acestea pot include:
Utilizarea suporturilor vizuale: Suporturile vizuale, cum ar fi imaginile sau videoclipurile, pot ajuta copiii cu autism sa inteleaga si sa imite noi abilitati sau comportamente.
Impartirea sarcinilor in pasi mai mici: copiii cu autism pot avea dificultati in intelegerea si amintirea sarcinilor complexe. Impartirea sarcinilor in pasi mai mici le poate face mai usor de inteles si de imitat.
Folosirea indicatiilor verbale si fizice: indicatiile verbale, cum ar fi instructiuni sau comenzi verbale, pot ajuta copiii cu autism sa inteleaga ce se asteapta de la ei. Indemnurile fizice, cum ar fi atingerea sau aratarea unui obiect, pot fi, de asemenea, utile in predarea noilor abilitati.
Oferirea de intarire pozitiva: intarirea comportamentelor pozitive, cum ar fi imitarea unei noi abilitati sau comportament, poate ajuta copiii cu autism sa invete si sa pastreze noi abilitati.
Folosirea povestilor sociale: povestile sociale sunt povesti scurte si simple care descriu o situatie sau o activitate sociala. Ele pot fi de ajutor in a-i invata pe copiii cu autism cum sa imite si sa se angajeze in interactiuni sociale.
O alta abordare este utilizarea suporturilor vizuale, cum ar fi imagini sau simboluri, pentru a ajuta copiii cu TSA sa inteleaga si sa-si comunice nevoile si dorintele. Programele vizuale, de exemplu, pot fi folosite pentru a ajuta copiii cu TSA sa inteleaga si sa urmeze rutinele, iar indiciile vizuale pot fi folosite pentru a ajuta copiii cu TSA sa initieze interactiuni sociale si sa raspunda celorlalti.
Interventiile bazate pe joc, cum ar fi terapia prin joc si jocul interactiv, pot fi de asemenea utile pentru imbunatatirea abilitatilor de imitare si identificare la copiii cu TSA. Aceste interventii ofera copiilor oportunitati de a exersa si de a invata noi abilitati intr-un mod distractiv si antrenant.
In general, ajutarea copiilor cu TSA sa-si dezvolte abilitatile de imitare si identificare necesita o combinatie de activitati structurate si jucause, precum si indrumarea consecventa si de sustinere a adultilor. Cu abordarea si sprijinul potrivit, copiii cu TSA pot face progrese semnificative in aceste domenii si isi pot imbunatati abilitatile sociale si de comunicare.
Cercetarile au aratat ca copiii mici cu autism tind sa aiba abilitati de imitatie mai slabe in comparatie cu copiii care se dezvolta obisnuit. Un studiu a constatat ca copiii cu autism erau mai putin probabil sa imite actiunile unui terapeut, chiar si atunci cand acele actiuni erau simple si clar demonstrate. Un alt studiu a constatat ca copiii cu autism au fost mai putin probabil sa imite expresiile faciale si vocalizarile si, de asemenea, au fost mai lenti in a initia interactiuni imitative cu un terapeut.
Imitatia reciproca este actul de a imita sau mima actiunile, cuvintele sau comportamentele unei alte persoane. Acest tip de abilitate este important pentru interactiunile sociale si comunicarea si poate fi dificil pentru copiii mici cu autism sa invete. O abordare comportamentala naturalista a predarii abilitatilor de imitare reciproca implica utilizarea intereselor naturale ale copilului si incorporarea oportunitatilor de imitare in activitatile lor zilnice intr-un mod care este semnificativ si motivant pentru copil.
Un studiu a constatat ca o abordare comportamentala naturalista pentru predarea abilitatilor de imitare reciproca copiilor mici cu autism a fost eficienta in cresterea abilitatilor de limbaj, joc de prefacare si atentie comuna. Studiul a implicat lucrul cu patru copii cu autism, cu varste cuprinse intre 3 si 4 ani, in mediile lor naturale si comunitare. Copiii au participat la sedinte saptamanale de 1 ora cu un terapeut, iar parintii lor au fost, de asemenea, instruiti cu privire la cum sa sustina si sa extinda abilitatile invatate in timpul sesiunilor de terapie.
Sesiunile de terapie s-au concentrat pe utilizarea intereselor naturale ale copilului pentru a-l motiva sa se angajeze in activitati de imitatie. De exemplu, daca un copil era interesat de masini, terapeutul ar putea folosi masini de jucarie pentru a modela actiuni, cum ar fi impingerea masinii de-a lungul solului sau a scoate zgomote de masina. Terapeutul ar oferi apoi oportunitati copilului de a imita aceste actiuni si de a oferi o intarire pozitiva atunci cand copilul a avut succes.
Studiul a constatat ca toti cei patru copii au facut imbunatatiri semnificative in limbajul lor, in jocul de imitatie si abilitatile de atentie comuna ca rezultat al acestei abordari comportamentale naturalistice. Mai exact, copiii si-au sporit utilizarea cuvintelor si a combinatiilor de cuvinte, abilitatea lor de a se angaja in jocuri cu jucarii familiare si capacitatea lor de a asista si de a urmari privirea sau aratarea terapeutului.
In general, acest studiu sugereaza ca o abordare comportamentala naturalista a predarii abilitatilor de imitare reciproca copiilor mici cu autism poate fi eficienta in imbunatatirea limbajului, a jocului de simulare si a abilitatilor de atentie comuna. Este important sa retineti ca rezultatele individuale pot varia si este intotdeauna important sa lucrati cu specialisti pentru a determina cea mai buna abordare pentru fiecare copil.
Antrenamentul pentru imitarea obiectelor si gesturilor este un tip de terapie care implica invatarea copiilor cu tulburare din spectrul autist (TSA) sa imite actiuni si gesturi cu obiecte. Acest tip de terapie se bazeaza pe ideea ca imitarea actiunilor si gesturilor cu obiecte poate ajuta copiii cu TSA sa invete cuvinte noi si sa-si imbunatateasca abilitatile lingvistice.
Mai multe studii au investigat impactul antrenamentului de imitare a obiectelor si gesturilor asupra utilizarii limbajului la copiii cu TSA. Un studiu a constatat ca copiii cu TSA care au participat la antrenamentul de imitare a obiectelor si gesturilor au aratat cresteri semnificative in utilizarea cuvintelor si a combinatiilor de cuvinte, precum si in capacitatea lor de a urmari privirea si atentia terapeutului.
Un alt studiu a constatat ca antrenamentul de imitare a obiectelor si gesturilor a fost eficient in cresterea numarului de cuvinte pe care le foloseau copiii cu TSA, precum si in capacitatea lor de a folosi cuvintele intr-o maniera functionala, cum ar fi solicitarea unui obiect sau solicitarea ajutorului.
Un alt studiu a constatat ca antrenamentul de imitare a obiectelor si a gesturilor a fost eficient in cresterea numarului de cuvinte pe care le folosesc copiii cu TSA, precum si in capacitatea lor de a initia interactiuni cu ceilalti si de a raspunde la indicii sociale.
In general, cercetarea sugereaza ca antrenamentul imitatiei obiectelor si gesturilor poate fi o interventie eficienta pentru imbunatatirea utilizarii limbajului la copiii cu TSA. Alte interventii, cum ar fi logopedia, formarea abilitatilor sociale si tehnicile de management al comportamentului, pot fi, de asemenea, utile pentru a ajuta copiii cu TSA sa-si imbunatateasca abilitatile lingvistice
Predarea abilitatilor de imitare copiilor mici cu tulburare din spectrul autist poate fi o provocare, dar este un obiectiv important, deoarece abilitatile de imitare sunt un element cheie pentru invatare si dezvoltare. O metoda eficienta de predare a imitatiei copiilor mici cu TSA se numeste antrenament de incercare discreta (DTT). Aceasta metoda implica impartirea unei sarcini sau a unui comportament in pasi mici, gestionati si consolidarea fiecarui pas de succes.
Imitatia contingenta este un tip specific de DTT care implica intarirea imitatiei copilului a comportamentului unui model. De exemplu, daca terapeutul ii arata copilului cum sa bata din palme, terapeutul ar intari imitatia copilului a acestui comportament oferindu-i o recompensa, cum ar fi un autocolant sau o jucarie mica.
Pentru a implementa DTT si imitatia contingenta cu un copil cu TSA, terapeutul ar urma acesti pasi:
Identificati comportamentul tinta sau sarcina pe care copilul va invata sa o imite. Aceasta ar putea fi o actiune simpla, cum ar fi sa luati ramas bun cu mana, sau o sarcina mai complexa, cum ar fi construirea unui turn cu blocuri.
Impartiti sarcina in pasi mici, gestionati. De exemplu, in cazul in care comportamentul tinta este de a face cu mana la revedere, pasii ar putea include tinerea mainii in sus, miscarea mainii inainte si inapoi si rostirea „la revedere”.
Stabiliti un mediu predictibil si structurat pentru sesiunea de terapie. Acest lucru ar putea implica folosirea unei anumite mese sau scaun pentru sesiunile de terapie si mentinerea distragerii la minimum.
Modelati comportamentul tinta pentru copil. De exemplu, terapeutul ar putea sa spuna la revedere si sa spuna „pa pa” in timp ce copilul priveste.
Indemnati copilul sa imite comportamentul. Acest lucru ar putea implica ghidarea fizica a mainii copilului pentru a face cu mana sau folosirea unui mesaj verbal, cum ar fi „fa-i cu mana la revedere”.
Ofera intariri pentru imitarea cu succes a copilului. Aceasta poate fi o lauda verbala, un autocolant sau o jucarie mica.
Eliminati treptat sugestiile si intaririle pe masura ce copilul devine mai priceput la comportament.
Este important de retinut ca DTT si imitatia contingenta sunt doar un instrument din trusa de instrumente pentru predarea abilitatilor de imitare copiilor mici cu TSA. Alte tehnici, cum ar fi modelarea video si povestile sociale, pot fi, de asemenea, eficiente. De asemenea, este important sa lucrati in echipa pentru a va asigura ca abilitatile sunt generalizate la mediul de acasa si al comunitatii.