Eliminarea pampersului
Aproape toti copiii care se dezvolta in mod obisnuit sunt instruiti la olita pana la varsta de cinci ani, dar acest lucru nu este adesea cazul copiilor cu autism sau alte intarzieri de dezvoltare. Au fost chestionati parinti, iar rezultatele au aratat ca doar 50% dintre copiii diagnosticati cu autism erau antrenati la olita pana la varsta de cinci ani, iar multi copii care fusesera instruiti inca se bazau pe un program de olita, in timp ce altii inca se luptau cu stergerea si udarea patului.
S-ar putea sa va intrebati cand ar trebui sa incepeti antrenamentul la olita si daca conditiile prealabile tipice sunt valabile pentru un copil care are intarziere. Este posibil sa existe presiuni din partea gradinitei copilului dumneavoastra pentru a-l pregati pe deplin sau riscati sa-si piarda locul in urmatoarea clasa. Poate copilul dumneavoastra are probleme gastrointestinale cu diaree si/sau constipatie, ceea ce face totul si mai complicat.
Parintii copiilor greu de antrenat la olita (inclusiv copiii cu TSA) raporteaza tot felul de dificultati. Copilul lor ar putea refuza sa mearga intr-o baie daca nu ii este familiara. S-ar putea sa-si scoata toate hainele inainte de a face caca sau s-ar putea sa-i fie teama sa stea pe toaleta.
Cand un copil nu este antrenat la olita dupa varsta obisnuita, familiile sufera o pierdere semnificativa de timp, energie si resurse. Le afecteaza capacitatea de a obtine un babysitter, de a merge la piscina, de a zbura cu avionul, de a vizita un restaurant, de a participa la activitati sociale si de a fi integrate in mediul scolar. Apoi exista costul ridicat al scutecelor pentru o perioada lunga de timp, ca sa nu mai vorbim de dificultatea de a gasi scutece suficient de mari pentru un copil mai mare. S-ar putea chiar sa existe costuri suplimentare pentru gradinita.
In general, copiii cu dezvoltare tipica sunt pregatiti sa renunte la pampers atunci cand stau uscati timp de doua ore, demonstreaza disconfort atunci cand scutecele sunt murdare si au miscari intestinale regulate. De asemenea, trebuie sa urmeze instructiuni simple, sa-si traga pantalonii in sus si in jos si sa solicite sa poarte lenjerie si/sau sa foloseasca toaleta.
S-a descoperit ca un copil cu intarziere sau diagnosticat cu autism sau ADHD nu trebuie sa atinga aceste repere inainte de a-l putea antrena cu succes la olita. Trebuie sa decideti cand sa incepeti antrenamentul in functie de circumstantele dumneavoastra individuale. Cu toate acestea, cea mai importanta abilitate prealabila este capacitatea ta (ca parinte) de a oferi cantitatea potrivita de intarire pentru a-ti invata copilul sa stea fericit pe olita si sa invete de la tine.
In primul rand, este important sa luati in considerare varsta de dezvoltare a copilului dvs. si nu doar varsta sa cronologica. Daca copilul tau de trei ani indeplineste doar etapele de dezvoltare pentru un copil de noua luni, va trebui sa stabilesti alte obiective inainte de a-l antrena la olita, cum ar fi sa stea la masa. Nu recomand sa incerci sa antrenezi intens la olita un copil de trei ani care are un nivel de dezvoltare de un an sau mai mic. Va fi de ajutor daca este interesat de baie si toaleta si are unele abilitati de ingrijire personala, cum ar fi spalarea mainilor si imbracarea. Se indeparteaza sau se ascunde pentru a avea miscari intestinale? Asta inseamna ca este constient de nevoia de a face caca, mai degraba decat sa faca asta fara constientizare, asa cum fac bebelusii. De asemenea, este util daca are miscari regulate ale intestinului si nu isi murdareste scutecul in timpul noptii.
Chiar daca copilul tau are sub trei ani si antrenamentul la olita nu este in mod oficial in planul tau, poate ajuta sa incepi antrenamentul la olita inca de la 12 sau 18 luni. Puteti face acest lucru asezandu-l pe olita de cateva ori pe zi, timp de cateva minute, cu o intarire preferata. In acest fel, cand incepi sa-l antrenezi efectiv, el va fi desensibilizat la baie si va asocia starea pe o olita mica cu lucruri bune.
Daca copilul tau are sub doi ani, nu recomand sa te astepti sa faci pipi sau caca in olita sau sa treci de la scutece obisnuite la scutece cu talie elastica sau lenjerie intima. Dar obisnuirea lui cu olita va face antrenamentul mult mai usor cand va veni momentul. Cand copilul dumneavoastra are anumite abilitati lingvistice, in special cereri, si este capabil sa urmeze cateva instructiuni simple, va recomand sa adaugati antrenamentul la olita in planul dumneavoastra.
Lista de verificare a Dr. Mark Sundberg va va ajuta sa determinati daca abilitatile copilului dumneavoastra de a face toaleta sunt intarziate, precum si cat de aproape este de reperele tipice in timp ce faceti antrenamentul pentru olita.
ABILITATI DE PREGATIRE – PENTRU 24 DE LUNI
Raspunde la intarire
Urmeaza instructiuni simple
Pare incomod in scutecele murdare
Ramane uscat timp de 2 ore o data
Miscarile intestinale sunt previzibile si regulate
Trage pantalonii jos
Trage pantalonii in sus (cu asistenta)
Poate sta nemiscat timp de 2 minute o data.
PANA LA 36 DE LUNI
A invatat un cuvant, semn sau PECS pentru toaleta (de ex. olita, pipi, semn pentru toaleta)
Cere sa foloseasca toaleta
Desface nasturii, desface fermoarul pantalonilor
Sta pe toaleta
Urineaza pe toaleta
Foloseste Servetele dupa urinare (fete)
Defeca pe toaleta
Servetele dupa defecare (cu asistenta)
Trage lenjeria in sus
Trage pantalonii in sus
Pantaloni cu fermoar, cu fermoar sau cu nasturi (cu asistenta)
Curata toaleta
Se spala pe maini (cu asistenta)
Usuca mainile.
PANA LA 48 DE LUNI
Tinteste in toaleta in timp ce sta in picioare (baieti)
Se sterge singur (fetele se sterg din fata in spate)
Se spala si se sterge pe maini ca parte a toaletei
Antrenament pe timp de noapte (poate avea in continuare accidente).
CREAREA PLANULUI DE ANTRENARE LA OLITA
Cand puneti antrenamentul la olita in planul dvs., asigurati-va ca aveti cel putin doua saptamani pentru a fi acasa mult si a lucra la aceste abilitati cu copilul dumneavoastra. Urmatoarele trei luni nu ar trebui sa includa schimbari majore in viata familiei tale, cum ar fi inceperea unei noi scoli, operatia chirurgicala, un alt copil sau mutarea intr-o noua casa.
IMPRIETENIREA CU OLITA SI BAIA
Primul obiectiv este de a asocia baia si olita cu o intarire pozitiva si de a face mediul cat mai linistitor si primitor posibil. Poate fi necesar sa desensibilizati treptat copilul la aversiunea lui fata de camera. Baile sunt de obicei mici si inchise cu obiecte dure si sunete care rasuna. Apoi mai este sunetul puternic pe care il scoate toaleta atunci cand trage apa. Daca copilul tau uraste in mod deosebit baia, vei dori ca el sa invete cum sa se simta confortabil acolo, astfel incat sa-l poti trece de la o olita mica la toaleta obisnuita si, in cele din urma, sa-l duci la bai din afara casei. Desensibilizarea poate insemna ca acesta sa stea complet imbracat pe toaleta, cu o intarire puternica precum o tableta. Apoi il puteti trece incet, sa stea pe scaun purtand doar scutecul, urmat de a sta fara scutec. Pe tot parcursul acestui proces, veti reimperechea treptat si sistematic baia si toaleta. Scopul tau este ca el sa fie bucuros sa alerge la baie – sau macar sa mearga acolo fara lupta.
CUVINTELE PE CARE LE UTILIZATI
Alege cuvintele pe care le vei folosi, cum ar fi olita versus toaleta sau pipi versus a urina. Scrie alegerile tale in planul tau. Apoi fii consecvent pentru ca copilul tau sa nu devina confuz si asigura-te ca oricine l-ar putea duce la baie foloseste aceleasi cuvinte si urmeaza planul.
PROGRAMUL
Creati un program si decideti cat de des va veti duce copilul la olita. La inceput, recomand sa-l asezi pe olita de una sau doua ori pe ora – seteaza un cronometru pentru intervale de 30 sau 60 de minute. Cand cronometrul se stinge, spune-i: „Este timpul sa mergi la olita” sau „Este timpul sa mergi la baie” (indiferent de cuvantul pe care l-ai ales). Apoi setati un cronometru pentru cinci minute odata ce este pe olita. Indemnati-l sa spuna sau sa semneze „olita”, ceea ce il va stimula sa solicite sa mearga la baie cand va simti nevoia. Puneti-l sa stea pe olita cu o jucarie preferata, electronica sau carte pentru toate cele cinci minute, daca este posibil.
MATERIALE SI INTARITORI
Daca copilul tau este mic, vei avea nevoie de olita pentru copil. Recomand una cu aparatoare pentru pipi incorporata, mai degraba decat una detasabila. Unul dintre tinerii mei clienti a continuat sa faca pipi peste scaunul lui si pe podea, asa ca parintii lui au primit un inel care i-a permis sa stea pe toaleta obisnuita, ceea ce a functionat bine. In acest caz, este posibil sa aveti nevoie si de un taburet pentru a-si odihni picioarele si pentru a-si ridica genunchii. Un taburet poate ajuta daca copilul dumneavoastra este obisnuit sa stea in picioare sau sa se ghemuiasca pentru a defectiona in timp ce este in scutec.
Odata ce ai inceput antrenamentul, cel mai bine este sa dai copilului scutece pe care le poate trage in sus si in jos. Cele care isi schimba culoarea cand copilul face pipi sunt utile pentru ca iti poti da seama cu usurinta cand este ud. Majoritatea analistilor comportamentali recomanda sa mergi direct la lenjerie intima, dar ca mama, asistenta si analist comportamental specializat. in antrenamentul la olita de zeci de ani, recomand de obicei o abordare mai graduala.
Veti avea nevoie de un cronometru pentru a va respecta programul si pentru a urmari numarul de minute in care copilul dumneavoastra sta pe olita. Pastrati-va programul si fisele de date unde le puteti gasi cu usurinta, de preferinta pe un clipboard in timpul celor doua saptamani si pastrati un pix sau un creion atasat de clipboard pentru un acces usor.
De asemenea, sunt necesare intariri pentru a cresterea abilitatilor. Selecteaza intaritori pe care ii vei folosi in baie si cu olita in functie de ceea ce ai invatat despre preferintele copilului tau. Alege cateva dintre aceste articole preferate si tineti-le pentru a le folosi numai atunci cand copilul merge la toaleta.
INCURAJEAZA INDEPENDENTA
Incurajeaza-ti copilul sa devina cat mai independent posibil, tragandu-si pantalonii in jos si in sus, stergandu-se si spalandu-se pe maini. Daca poarta pantaloni, foloseste o talie elastica, deoarece nasturii, clemele, fermoarele si curelele sunt mai greu de manevrat pentru copiii mici. Asigurati-va ca elasticul nu este prea strans, astfel incat sa isi poata ridica si da jos pantalonii cu usurinta. Pe masura ce copilul dumneavoastra incepe sa aiba succes, eliminati treptat programul de toaleta. Daca are un program de sedere la toaleta la fiecare 30 de minute pentru o perioada de trei zile, fara accidente in lenjerie, ati putea sa schimbati programul la fiecare ora. Pe masura ce are mai multe succese si ramane uscat intre orele programate pe olita, reduceti programul la fiecare ora si jumatate si apoi la fiecare doua ore.
ANTRENAMENTE DE NOAPTE SI ACCIDENTE POSTANTRENAMENTE
A trece noaptea curat si uscat este o provocare speciala pentru multi copii mici. Pe masura ce continuati cu antrenamentul in timpul zilei, continuati sa va puneti copilul in scutece obisnuite sau scutece cu talie elastica in timpul noptii. Daca se trezeste uscat timp de cinci sau mai multe nopti la rand, incercati sa-l puneti in lenjerie intima peste noapte, tinand cont ca este posibil sa aiba cateva accidente, mai ales la inceput. Daca enurezisul persista, poate doriti sa luati in considerare reducerea sau eliminarea lichidelor pentru cele doua ore inainte de culcare. Daca ii este sete in acest timp, permiteti-i sa bea doar inghitituri de apa. Daca se trezeste noaptea, duceti-l la baie si duceti-l din nou acolo imediat dupa ce se trezeste dimineata. De asemenea, ajuta la mentinerea unei ore regulate de culcare si de trezire, chiar si in weekend.
Antrenamentul la olita este un comportament la fel ca orice alt comportament. Faceti un plan care se bazeaza pe varsta, nivelul de abilitati si nevoile copilului dumneavoastra in toate domeniile. Cand incepeti sau reporniti antrenamentul la olita, ramaneti pozitiv si aveti rabdare. Urmandu-va planul si pastrand unele date, ar trebui sa incepeti sa vedeti succesul.